Reisikiri Kambja valla eakate suvisest ekskursioonist Valgamaale ja mulkide juurde

870

Pealkirja lugedes mõistab lugeja kohe, kuhu 18. juuli hommikul Kambja vallast startides suuna võtsime. Ja kui päris lõpuni ausalt ära rääkida, siis tegelikult jõudsime oma teekonnal kogunisti Pärnu maakonda välja. Küll oli sel teekonnal palju uudistamist ja uurimist!

Valgamaa ise tutvustab end Eestimaa lõunaväravana. Meie reisiseltskond astus antud väravast sisse ning esimeseks sihtpunktiks sai Mulgimaa suurimas linnas asuv Tõrva kirik–kammersaal, mis on suurepärase akustikaga ja kauni siseviimistlusega endine Helme-Tõrva apostliku õigeusu Kristuse Sündimise kirik. Hoone põnevat ajalugu ning Helme kihelkonnaga seotud inimesi tutvustas meile härra Ilmar Kõverik.

Järgmise peatuse tegime uuenenud Tõrva keskväljakul. Väljak valmis eelmise aasta suvel ja on visuaalselt väga kaunis. Püüdsime küll kokku lugeda kõiki tõrvatilku, mis väljakul olid, kuid väga hästi see meie reisiseltskonnal siiski ei õnnestunud.

Helmes peatusime ordulinnuse varemete juures ning külastasime ajaloohõngulist Helme koduloomuuseumi. Järgmiseks leidsime eest lahke pererahvaga Mäe-Koda kohviku, mis asub Riidaja külas. Jätkus nii avastamisrõõmu, imemaitsvat lõunasööki koos koduleivaga kui ka hõrku kooki. Meid kostitati hea ja paremaga ning kel oli soovi, sai perenaise Marika valmistatud tooteid koju kaasagi osta.

Teekond jätkus Helme kihelkonnas, kus peatuse tegime Taagepera külas. Meile tutvustati Taagepera lossi hoonete ajalugu, saime näha parunessisviiti, külastada lossitorni ning piiluda peahoonesse rajatud uhket lossispaad Wagenkülli. Eelviimane koht, kuhu kindlasti tahtsime veel jõuda, oli Allikukivi veinimõis. Paik sai uue hingamise, kui pealinnapere tegi tühjalt seisnud häärberisse veinimõisa. Enne seda, kui pererahvas hoone ostis, oli seal Tihemetsa põhikool, kus viimane koolikell helises 2012. aastal. Hoone ajalugu ulatub aastasse 1858, mil see oli riidevabrikant Zoepffelile kuuluv elamu. Saime hoonet näha seest ja jalutada ajaloolises pargis. Peremees tutvustas meile aeda, kus kasvatatakse rabarberit, erinevaid sõstraid jpm. Perenaine kutsus meid aga degusteerima marjaveine, mida nad ise kohapeal valmistavad. Saime maitsta huvitavaid likööre, mis on Allikukivi kaubamärgi all uute toodetena valmimas.

Tegus ja kiire päev oli juba ammu õhtusse jõudnud ning päikeseloojanguni oli jäänud veel paar tundi, kuid siiski leidis reisiseltskond endas jõudu teha veel jalutuskäik Sangaste lossi ümbruses. Jäigi veel kojusõit ja toredad meenutused tegusast ja muljeterohkest päevast.

Reisikirja pani kokku ja fotod jäädvustas