5.9 C
Kambja
Neljapäev, 25.04.2024

Arhiveeritud sisu!

Artikkel on rohkem kui nelia aastat vana ja ei pruugi olla ajakohane. Arhiveeritud ajalehe artikli sisu takkajärgi ei muudeta!

Vajalik võib-olla värskema teabega tutvumine!

EsikülgKoduvalla arhiiv“Estonia is BWF – beautiful, wonderful, fantastic!”

“Estonia is BWF – beautiful, wonderful, fantastic!”

seltskond taluhoovisComeniuse projekti “In questing of sources” partnerid Poolast, Türgist, Itaaliast, Hispaaniast ning Slovakkiast olid 24.–30. mail töövisiidil Kuuste koolis.

Esimesel kohtumispäeval tegime pärast tunde ekskursiooni Kambja vallas. Viisime külalised ka naaberkoole uudistama. Direktor Enn Liba tutvustas põhjalikult uut Kambja koolimaja.

Külalisi lõbustasid enim eesti kõnekeele väljendid “poiste tööõpetus” ja “tüdrukute tööõpetus”, mis tõlke vahendusel kogemata inglise keeldegi lipsasid. Eks praktikas olegi tööõpetuse tundides valdavalt poisid ja käsitöötundides tüdrukud. Mulle endalegi oli üllatuseks, et kui ma kaks kuud tagasi tegin soolise võrdõiguslikkuse projekti, siis ma selle klišee peale ei tulnudki.

Unipihal said külalised Eha Jakobsoni energilisel eestvõtmisel osa rahvapärastest ringmängudest ning aimu regilaulu eripärast. Viimane tuli kasuks õhtusel aktusel, kus laulsime üheskoos inglisekeelset vihmaloitsu. Kuna loits toimis ülitõhusalt, esitan alljärgnevalt selle sõnad – ehk on kellelgi neist veel tolku.

Hear me, hear me heavy raincloud

Listen leaking water carrier

We don´t need your rain in this week

We don´t need your shiny shower

Go and visit our good neighbours

They ask kindly your assistance

Rain on Russian rusty rublas

Lie on Latvian lazy lowlands

Fall down on the Finnish fellows

Valdavalt katoliiklasi, aga ka islamiusulisi esindavatele külalistele oli väga eksootiline luteri kirik. Mitte kuidagi ei tahtnud lõppeda küsimuste vool õpetaja Kristjan Luhametsale.

Metsavendade punkrist külakiigele ja mõisasaalidesse

Teisipäeval oli kavas ekskursioon Lõuna-Eestisse. Valitud tegevused käsitlesid mitmeti eestlase kui metsarahva loomust. Osalejatel tuli end proovile panna Kubija Lendorava rajal ning saada osa sõjajärgsete vastupanuvõitlejate elust-olust Metsavenna talus. Väga populaarseks atraktsiooniks kujunes külakiik Haanjamehe talus. Nii mõnigi partnerkooli õpetaja lubas ehitada sarnase kaadervärgi oma tagaaeda. Sündmusterohkele päevale pani punkti õdus õhtu Rogosi mõisas. Kuna mõisa rajajaks oli Poola päritolu aadlik Rogosinsky, tekkis siin suurepärane võimalus Poola koordinaatorite meeleheaks rääkida Lõuna-Eesti ajaloolisest seotusest Rzeczpospolitaga.

Kõigile jagus nii harivat kui lõõgastavat tegevust

Kolmapäeval sai teoks sõit Tallinnasse. Kui eelmisel päeval näitasime Lõuna-Eestis suursuguseid baltisaksa häärbereid, siis hansaaegses Tallinna vanalinnas said külalised veelgi rohkem aimu saksa kultuuri mõjudest siinsetel aladel. Pärastlõuna veetsime Vabaõhumuuseumis näputehnikas paela punudes ning vanu taluhooneid uudistades. Päeva lõpetasime Lohusalu sadamas, kus mõned kauged külalised külma trotsides jalgupidi meres solberdasid.

Neljapäeval oli meil tõsine tööpäev. Õpetajad võtsid osa Avatud Meele Instituudi koolitusest, mis käsitles erinevaid intelligentsustüüpe ning koolitöös nende esindajatega arvestamist.

Nagu koolituste puhul ikka, oli lisaks õpitavale materjalile väga hariv ka kolleegidevaheline praktilise kogemuse jagamine. Eesti õpetajatele oli näiteks meeldivaks üllatuseks, et Türgi õppekavasse on sisse kirjutatud töö erinevate intelligentsustüüpidega.

Sel ajal, kui õpetajad end harisid, said noored külalised osaleda Kuuste kooli õpilaselus. Tavapärast koolipäeva nad siiski ei näinud, sest toimus hoopis traditsiooniline „kasside ristimine”. Tegemist on Kuuste koolile ainuomase Henrik Visnapuu tekstidest inspireeritud initsiatsiooniriitusega, millel 9. klassi õpilased “ristivad” 8. klassi õpilasi – “kassipojad saavad nägijaks.”

Hariva ja meeleoluka projektinädala lõpetas reedene päev Tartus. Hommik lodi Jõmmu pardal pakkus õpetajatele mõnusaid mõtisklusi lambanahal leotades ja õpilastele hasartset “kes-saab-silda-puudutada” mängu.

Kui külalistega Tartu kesklinnas jalutasime, hakkasime ka ise kodulinna värskema pilguga vaatama. On rõõm tõdeda, et Tartu on ilus, puhas ja ääretult armas linn.

Taaskohtumiseni Türgis!

Aeg möödus märkamatult ja kätte jõudis emotsionaalse hüvastijätu hetk. Kui Türgi partnereid Ülenurmel lennukile saatsin, sõnas õpetaja Ilker Aksufat komplimendi, mis tänaseni minu hingele kütust annab: “Estonia is BWF – beautiful, wonderful, fantastic!” (Tõlkes: “Eesti on ISF – ilus, suurepärane, fantastiline!”)

Tänan Kuuste kooli nimel kõiki meie partnereid, kes mai lõpunädala nii mõnusaks tegid. Samuti südamlikud tänusõnad Enn Libale, Unipiha kooliperele ning Kristjan Luhametsale, kes leidsid oma tihedast päevakavast meile aega.

Järgmine projektivisiit toimub 18.–24. oktoobril 2010. a Türki Mersinisse. Sellest võtavad osa õpetajad Anne Palumets ja Kersti Kivirüüt ning 6. klassi õpilased Eneli Kotkas, Karmen Vesso, Ivo Pihelo ning Rando Rätsep.

Õpetaja Kersti Kivirüüt

Mina õppisin selle nädalaga rohkem kui kuu ajaga koolis.”

Kuuste kooli õpilaste mõtteid Comeniuse projekti koolide Eesti visiidist

Nädal oli lõbus, sain palju suhelda ja leidsin uusi sõpru. Comeniuse projekti põhimõte ongi ju suhtlemine. Seepärast on tungiv vajadus harjutada inglise keelt. Tuleb olla energiline ja positiivne igas mõttes. Huvitav on teada saada, missugused harjumused ja kombed on teistel rahvastel. Selleks annab võimaluse projekti käigus teiste maade lastega suhtlemine.

Välismaalased olid sõbralikud ja nendega sai palju nalja. Pisut närvi ajas see, et iga nurga peal peatuti, et pilte teha. Aga see on arusaadav. Ma arvan, et ma käitun samamoodi, kui Türki lähen. Muidu jätsid külalised väga hea mulje.

Eneli Kotkas (6. kl)

Nädal oli nii huvitav ja suhelda sai palju. Mulle meeldis kõige rohkem see, kui me Tallinnas käisime ja külalistele meie pealinna tutvustasime. Ma kannatasin bussisõidu ilusasti ära ja reis oli väga huvitav.

Esimest korda nähti Pika Hermanni torni, kus lehvis Eesti lipp, ja Raekoja platsi, kus toimus laat. Eriti vahva koht oli Loitsukeller, kus oli hästi ilusaid vääriskive. Vabaõhumuuseumis oli lahe sigu ja lambaid toita.

Reedel oli ka põnev Jõmmuga Emajõel sõita. Silla alt oli lahe läbi sõita ja käega silda puudutada.

Veelkord suur aitäh õp Kerstile selle ilusa nädala eest. See oli väga õpetlik ja ma ise sain juurde enesekindlust suhtlemiseks.

Karola Hiiemäe (6. kl)

Me käisime Tallinnas Patkuli vaateplatvormil, kust avanes äge vaade linnale. Külalised kõndisid aeglaselt ja pildistasid kõike. Nad käisid kõikides poodides, kuhu eestlased läksid.

Comeniuse põhimõte on õppida teiste maade keeli ja õppida rääkima võõramaa lastega. Ning teada saad
a nende rahvustoitude ja kommete kohta.

Rando Rätsep (6. kl)

Söök oli maitsev ja mul oli väga lõbus. Eriti lõbus oli mul Haanjamehe talus külakiigel ja Metsavenna talus. Munamäe tornis sain ma ühe hispaanlasega jutule.

Mul on väga kahju, et ma ei kannata pikki bussisõite. Muidu oleksin ma ka Tallinnasse ja Tartusse sõitnud. Tegelikult oleksin ma väga tahtnud teistega koos olla. Kui mulle antakse uus võimalus, siis ma lähen igale poole.

Villu Sondberg (6. kl)

Ma õppisin selle projekti käigus palju asju. Sain inglise keelt harjutada ja praktikas kasutada. Sain aru, et tuleb olla ettevõtlik ja teha palju erinevaid asju. Õppisin selle projekti abil ka Eestimaad paremini tundma. Tutvusin meie kultuuriga ja nägin põnevaid paiku.

Mind üllatas, et kõik olid väga sõbralikud. Räägiti küll, et mõned on kurjad või midagi sellist, aga mina küll tähele ei pannud.

Au ja kiitus kõigile, kes selles projektis osalesid ja eriline tänu muidugi õp Kerstile.

Päärn Thorne Köösel (6. kl)

Ma käisin külalistega ekskursioonil. Teisipäeval külastasime Lendorava seiklusrada ja seal oli jube, sest ma kardan kõrgust. Me käisime söömas Haanjamehe talus. Seal oli lahe rahvakiik, millega kiikusime nii palju, et pärast oli kõigil paha olla. Välismaalased kiikusid ka ja nad lausa karjusid seal peal.

Tallinn oli ka huvitav. Me käisime vabaõhumuuseumis ja seal jalutades kohtasime pidevalt oma külalisi. Nad uurisid meilt, mida võiks vaadata, ja koos õppisime, kuidas lõngast nööri punuda.

Kui me Tartus Jõmmuga sõitsime ja me Eneliga istusime, siis tehti meist päris palju pilte. See kõik oli päris lahe ja ma loodan, et ka külalistele meeldis. Minu jaoks olid huvitavad kõik kohad, kus me käisime.

Ainuke asi, mis mulle ei meeldinud, oli see, et me kolmapäeval alles südaööl tagasi jõudsime. Aga pole hullu, vahva oli siiski ja neljapäeval jõudsin ma isegi õigeks ajaks kooli

Karmen Vesso (6. kl)

Minu muljed Comeniuse projektist on enamasti head. Välismaa lastega on alati huvitav koos olla, kuigi ka nemad võiksid natuke julgemad suhtlejad olla. Ma pole ise väga jutukas ja mitte sellepärast, et ma kardaksin rääkida. Ma lihtsalt ei olegi võõras seltskonnas eriti jutukas. Bulgaariaski oli nii, et hakkasime türklastega suhtlema alles viimasel õhtul.

Eesti töövisiidi nädal oli lõbus. Ma arvan, et ka teistel oli tore. Ekskursioonid olid mullegi huvitavad, sest ma ei olnud paljudes kohtades käinud. Bussisõidud olid välismaalastele meeldejäävad, sest eestlased olid väga lõbusas tujus, nii et vahel suudeti isegi bussijuht närvi ajada.

Selle reisi jooksul õppisin ka ise metsavendade ajalugu paremini tundma. Esimene päev küll pisut ehmatas, aga see oli päris tore, kuidas meid koostööd tegema pandi.

Nagu ma kõrvalt kuulsin, siis David, õpetaja Hispaaniast, tahaks küll veel Tallinnasse tulla.

Selliseid projekte on vaja, sest võõrastelt on palju õppida. Ja kõik need uued kogemused on edasises elus vajalikud.

Mina õppisin küll selle nädalaga rohkem kui kuu ajaga koolis.

Martin Sondberg (7. kl)

Projekti esimesel päeval, kui külalised saabusid, me esinesime neile ja näitasime omatehtud filmi Vooremäe kadunud linna muistendist. Enne seda käidi Kambjas ja Pangodis. Mind kaasas polnud ja sellepärast ei oska ma rohkem sellest kirjutada

Teisipäeval käisime Lendorava rajal. Seal oli tegelikult päris õudne ja me kallistasime kogu aeg puid.

Lõunat sõime Haanjamehe talus, kus kiikusime vahva rahvakiigega. Söök oli täitsa maitsev.

Edasi liikusime Metsavenna tallu. Kuulasime juttu metsavendadest ja pidime ühe mehe üles otsima. Ta oli ennast lakka ära peitnud.

Läksime punkrisse, kus oli suur pudel puskarit. Panime näpu puskarisse ja siis põlema.

Suurel Munamäel käidud, sõime õhtust Rogosi mõisas. Siis algas kodutee.

Kolmapäeval olime Tallinnas. Käisime Riigikogu juures ja kirikus. Raekoja platsil anti meile vaba aega. Tegime veel ühispildi võidusamba juures ja suundusime Rocca al Mare vabaõhumuuseumi.

Pärast romantilist õhtusööki Lohusalu sadamas asusime koduteele.